duntel

  • ۰
  • ۰

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه از سوالات مهم برخی از دانشجویانی است که به تحصیل در رشته دیگری به جز رشته اصلی خود علاقه مند هستند. این امکان در اکثر دانشگاه ها فراهم شده است اما دانشجویان برای شرایط لازم را داشته باشند. دوره های دانشگاهی مختلف شرایط متفاوتی برای تحصیل همزمان در دو رشته دارند. دانشجویان قبل از درخواست تحصیل در رشته دوم باید از این شرایط مطلع شوند تا با مشکلاتی در پذیرش رشته اول مواجه نشوند. در این مطلب به بررسی کامل شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

فهرست مطالب

  • شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه | دانشگاه دولتی و آزاد
    • شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه برای دانشجویان ممتاز
    • شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد
    • شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه پیام نور
    • تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه تهران
    • مشاوره تحصیل همزمان در دو رشته
    • سوالات متداول

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه | دانشگاه دولتی و آزاد

دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی دو دوره کاملا متفاوت دانشگاهی هستند که شرایط تحصیل در هر یک از آن ها متفاوت می باشد. دانشجویان بسیاری در حال تحصیل در یکی از این دو دانشگاه بوده و به دلایل مختلف علاقه مندند که در رشته دیگری نیز همزمان با رشته اصلی خود ادامه تحصیل دهند. 

این وضعیت تحت شرایطی خاصی امکان پذیر است و دانشجویان با دارا بودن این شرایط می توانند از شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه بهره مند شوند. برخی از مهم ترین این شرایط به شرح موارد زیر هستند. 

👈 تحصیل همزمان هیچ رشته ای با رشته های پزشکی امکان پذیر نمی باشد. 

‌👈 طبق مصوبه های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها در مقطع کارشناسی می توان در دو رشته تحصیل کرد. 

👈 دانشجویان در حال تحصیل در دو رشته می توانند در هر ترم حداکثر ۳۰ واحد درسی اخذ نمایند. 

‌👈 در هنگام انتخاب واحد باید به تداخل کلاس های درس در هر دو رشته توجه شود. 

👈 دانشجویان مقطع ارشد می توانند رشته دوم را از مقطع کاردانی و یا کارشناسی انتخاب کنند و امکان تحصیل همزمان در دو رشته کارشناسی ارشد وجود ندارد. 

‌👈 در صورت داشتن دروس مشترک، معادل سازی انجام خواهد شد. 

👈 دانشجویان تنها یکبار می توانند از شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه دولتی و آزاد استفاده نمایند. 

‌👈 در صورتی که دانشجویان مرد برای تحصیل در رشته اول معافیت دریافت کرده باشند، می توانند با همان معافیت برای تحصیل در رشته دوم نیز اقدام کنند. 

👈 تغییر رشته در رشته تحصیلی دوم امکان پذیر نمی باشد. 

‌👈 دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه آزاد می توانند برای تحصیل دوم دانشگاه پیام نور را انتخاب نمایند. 

 

 

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه برای دانشجویان ممتاز

دانشجویان ممتاز شرایط متفاوتی نسبت به دیگر دانشجویان دارند و بسیاری از آنان نیز ترجیح می دهند که همزمان به تحصیل در دو رشته مشغول شوند. بر اساس شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه لازم است که داوطلبان ابتدا مشمول دانشجویان ممتاز و نمونه باشند. بر اساس مصوبه های وزارت علوم، دانشجویتن زیر به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شده و امکان تحصیل همزمان در دو رشته را خواهند داشت. 

✅ داوطلبان برگزیده در کنکور سراسری که معرفی نامه از سازمان سنجش داشته باشند. 

‌✅ متقاضیان برگزیده در المپیادهای علمی دانش آموزی کشوری با نامه معرفی از سوی وزارت آموزش و پرورش

✅ داوطلبانی که در جشنواره خوارزمی برگزیده شده و معرفی نامه از سوی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران داشته باشند. 

دانشجویانی که جز این دسته باشند می توانند بر اساس آین نامه دانشجویان ممتاز مقاطع کارشناسی، پس از یک سال تحصیلی کامل و در صورت کسب معدل حداقل ۱۷، درخواست خود را برای دانشگاه ارسال کنند تا بررسی شود. دانشگاه درخواست دانشجو را به دانشگاه دیگر ارسال می کند. 

تحصیل همزمان دانشجویان ممتاز در رشته های پزشکی

همانطور که گفته شد از شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه این است که تنها می توان در مقطع کاردشناسی تحصیل کرد و امکان تحصیل همزمان در مقاطع دکتری وجود ندارد. رشته های پزشکی جز دکتری عمومی محسوب می شوند و به همین دلیل نمی توان یکی از این رشته ها را همزمان با رشته دیگری انتخاب کرد. 

 

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه | شهریه تحصیل همزمان دورشته برای دانشجویان ممتاز

یکی دیگر از مهم ترین سوالات دانشجویانی که قصد تحصیل همزمان در دو رشته را دارند، این است که آیا برای رشته دوم نیز باید شهریه پرداخت کند یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه های روزانه باشد، نیازی به پرداخت شهریه برای رشته دوم نخواهد داشت. اما در صورت تحصیل در دانشگاه های شهریه پرداز باید با توجه به ضوابط دانشگاه اقدام به پرداخت شهریه نماید. 

 

تحصیل همزمان دانشجویان ممتاز در دیگر دانشگاه ها

در صورتی که دانشجو قصد تحصیل همزمان رشته دوم در دانشگاه دیگری را داشته باشد، می تواند درخواست خود را بفرستد اما با این حال اولویت برای تحصیل رشته دوم دانشگاه محل تحصیل فعلی است که امکان پذیرش در آن نیز بیشتر می باشد. در صورتی که گروه آموزشی رشته دوم تایید کند، دانشجوی با شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه می تواند به تحصیل در رشته دوم بپردازد. 

 

مدت زمان تحصیل همزمان در دورشته 

دانشجویانی که در رشته دوم نیز به صورت همزمان ثبت نام می کنند، می توانند در هر ترم حداکثر ۳۰ واحد اخد کنند. این شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه به این دلیل فراهم شده است تا دانشجو بتواند در طول تحصیل رشته اول، رشته دوم را نیز به اتمام برساند. البته در شرایط خاص یک سال به سنوات دانشجو اضافه می شود که البته تایید آن به عهده شواری آموزشی دانشکده رشته اول می باشد. 

 

رشته ها مجاز برای تحصیل همزمان دانشجویان ممتاز

به طور کلی محدودیتی برای دانشجویان در مورد انتخاب رشته دوم به صورت تحصیل همزمان در نظر گرفته نشده است. اما با این حال برخی از رشته ها اولویت بالاتری نسبت به دیگر رشته ها دارند و در صورت انتخاب این رشته ها شانس تایید دانشگاه و قبولی بالاتر می رود. 

از این رشته ها می توان به رشته های علوم انسانی، رشته های هنر و علوم پایه اشاره کرد. همچنین رشته هایی که مکمل رشته تحصیلی اول هستند نیز از اولویت بالایی برخوردار می باشند. مثلا دانشجوی ریاضی می تواند فیزیک را به عنوان رشته تحصیلی دوم خود انتخاب کند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد

دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، می توانندبه صورت همزمان در دو رشته در این دانشگاه به تحصیل بپردازند. البته امکان تحصیل در مقاطع پایین تر از مقطع رشته تحصیلی اول نیز وجود دارد. 

دانشجویانی که در حال تحصیل در رشته های دکتری دانشگاه آزاد هستند نیز، تنها می توانند به صورت همزمان در یک رشته در مقاطع پایین تر ادامه تحصیل دهند. از شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه این است که دانشجویان دانشگاه آزاد باید رشته تحصیلی دوم را در همان زمان مجاز رشته تحصیلی اول به پایان برسانند. 

در صورتی که دانشجویان آقا از رشته تحصیلی اول اخراج آموزشی شده و یا انصراف داده باشند، می توانند از همان معافیت تحصیلی خود برای رشته اول استفاده کرده و رشته دوم را در سنوات مجاز به پایان برسانند. 

در صورتی که دانشجو بخواهد در دانشگاه دیگری به غیر از دانشگاه محل تحصیل رشته اول خود، رشته دوم را ثبت نام کند، باید یکی از واحد های دانشگاه آزاد در همان شهر دانشگاه اول را انتخاب کند. امکان تحصیل در واحدهای آزاد الکترونیکی نیز وجود دارد. 

اگر دانشجو در حال تحصیل هزمان دو رشته در یکی از دانشگاه های آزاد اسلامی باشد، در صورت داشتن دروس مشابه بین دو رشته دیگر نیازی به گذراندن مجدد دروس در رشته دوم نخواهد بود و می تواند همان نمره رشته اول را به جای رشته دوم نیز ثبت کند.

در صورت متفاوت بودن دانشگاه های محل تحصیل دو رشته، اگر دو دانشگاه همتراز باشند نمرات دروس مشابه یک رشته به جای رشته دیگر نیز ثبت می شود اما در غیر این صورت دانشجو باید دروس مشابه در هر دو رشته را بگذراند. 

 

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه پیام نور

دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه پیام نور هستند، می توانند به صورت همزمان در رشته های دیگر در دانشگاهی متفاوت به ادامه تحصیل بپردازند. از شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه پیام نور می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

✅ تحصیل در رشته دوم در دانشگاه پیام نور تنها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان پذیر است. 

‌✅ امکان پذیرش در رشته دوم به صورت با آزمون و بدون آزمون وجود دارد. 

✅ دانشجویان آقا برای تحصیل در رشته دوم باید معافیت تحصیلی رشته اول را داشته باشند. 

‌✅ در صورت وجود دروس مشابه بین دو رشته، دانشجو می تواند معادل سازی انجام داده و از گدراندن مجدد دروس مشابه معاف شود. 

 

تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه تهران

دانشگاه تهران طرحی را اجرایی کرده است که نام آن تحصیل در رشته فرعی بوده و شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه را دارا می باشد. دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی می توانند علاوه بر رشته اصلی خود یکی از رشته های مهارت محور یا متمرکز بر کارآفرینی را انتخاب کرده و به تحصیل در آن بپردازند. 

دانشجویانی که پس از سال ۹۸ وارد دانشگاه شده اند مشمول این طرح می باشند. بر اساس مصوبه های دانشگاه، دانشجویان می توانند رشته تحصیلی دوم را با اخذ ۱۵ تا ۵۱ واحد درسی تمام کنند. پس از فارغ التحصیلی مدرک رشته آموزشی فرعی نیز برای دانشجو صادر می شود و به عنوان دانش آموخته محسوب خواهد شد. 

 

مشاوره تحصیل همزمان در دو رشته

دانشجویانی که قصد تحصیل در دو رشته تحصیلی به صورت همزمان را دارند، می توانند با توجه به شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه های مختلف، برای ثبت نام رشته دوم اقدام کنند. به طور معمول دانشجویان مجاز به تحصیل همزمان رشته دوم در مقطع پایین تر از مقطع اول می باشند. 

چنانچه هرکونه سوال و یا ابهامی در زمینه شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل همزمان دو رشته می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه دولتی و آزاد چیست؟

    در متن مقاله به طور کامل در مورد شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه توضیح داده شده است. 

  2. آیا امکان تحصیل رشته دوم دانشجویان مقطع ارشد در همان مقطع وجود دارد؟

    خیر دانشجویان تنها می توانند در مقاطع پایین تر تحصیلی خود به تحصیل در رشته دوم بپردازند. 

  3. آیا می توان به صورت هزمان در یکی از رشته های پزشکی نیز ادامه تحصیل داد؟

    خیر رشته های پزشکی امکان تحصیل همزمان نخواهند داشت. 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :91005066-021

دانتل بهترین پاسخ برای مشکلات تحصیلی شما ...

 

منبع: تحصیل همزمان دو رشته

  • ۰۳/۰۶/۲۷
  • dun tel

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی