duntel

  • ۰
  • ۰

روش صحیح مطالعه کنکور سراسری ۱۴۰۴ برای داوطلبان کنکور بسیار حائز اهمیت است چراکه در این صورت می توانند با کیفیت بیشتری دروس را مطالعه کرده و یادآوری شان نیز در جلسه آزمون به صورت بهتری صورت گیرد. بدون اطلاع از شیوه های صحیح مطالعه کنکور، داوطلبان باید زمان بیشتری را به مطالعه دروس اختصاص دهند و بازدهی شان نیز به صورت محسوسی کاهش پیدا می کند. با توجه به اهمیت مطالعه در کنکور سراسری، در این مطلب به بررسی کامل روش صحیح مطالعه کنکور سراسری ۱۴۰۴ پرداخته ایم. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

فهرست مطالب

  • شیوه های صحیح مطالعه کنکور ۱۴۰۴
  • روش های صحیح مطالعه کنکور سراسری 1404
    • یک آشنایی کلی (پیش مطالعه)    
    • روش صحیح مطالعه کنکور سراسری | نقشه راه را ترسیم کنید (سوال کردن)
    • یکبار دیگر، با دقت بیشتر (خواندن)
    • روش صحیح مطالعه کنکور سراسری | توقف کنید (به خود پس دادن)
    • از خودتان امتحان بگیرید (آزمون)
  • روش صحیح مطالعه کنکور سراسری 1404 | راهکارهای مناسب
    • ارتباط ها را پیدا کنید
    • خلاصه کنید
    • مرورهای مناسب
    • روش صحیح مطالعه کنکور سراسری | حل سوال و تمرین
    • شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری | از حفظ گفتن مطالب
    • یافتن منابع مناسب
    • افزایش سرعت تست زنی
    • شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری 1404 | موارد ممنوعه
    • مطالعه طولانی
    • شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری | تمرکز تقسیم شده
    • شب بیداری
    • مطالعه بدون برنامه ریزی
    • شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری | کمک نگرفتن از مشاوران تحصیلی
    • مشاوره روش صحیح مطالعه کنکور سراسری
    •  سوالات متداول

شیوه های صحیح مطالعه کنکور ۱۴۰۴

نخستین قدم برای شروع هرکاری، این است که از خودتان بپرسید چرا این کار را انجام می دهم؟ وقتی شما اهداف خود را از انجام یک کار مشخص کرده باشید، با کیفیت بهتری آن را انجام می دهید. به عبارتی می توان گفت که هدف داشتن، به شما انگیزه می دهد و انگیزه، کیفیت کار را افزایش می دهد.

سعی کنید پیش از شروع مطالعه، اهداف مشخصی از مطالعه‌تان را برای خود در نظر بگیرید. پس از آن باید یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید و با مشخص شدن مسیر می توانید با استفاده از روش صحیح مطالعه کنکور سراسری به بهترین شکل مباحث کنکور را مطالعه نمایید. کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی به شما در پیدا کردن اهداف و برنامه ریزی راه های رسیدن به آن، کمک خواهد کرد.

بخوانید: جمع بندی کنکور 1404

 

روش های صحیح مطالعه کنکور سراسری 1404

روش پس خبا، سبکی از مطالعه را به شما آموزش می دهد که درصورت استفاده از آن، کیفیت مطالعه و یادگیری در شما به مراتب افزایش پیدا می کند. این روش صحیح مطالعه کنکور سراسری از 5 مرحله متفاوت تشکیل شده است  که در ادامه آن ها را با یکدیگر بررسی می کنیم.

 

یک آشنایی کلی (پیش مطالعه)    

مطلبی که قرار است مطالعه کنید را یکبار به صورت روزنامه وار از اول تا آخر بخوانید. به تیترها، جداول یا تصاویری که می بینید، نگاهی کلی داشته باشید. چکیده ابتدای فصل یا خلاصه ای که در آخر آمده است را بررسی کنید. در این بخش به هیچ عنوان لازم نیست جزئیات و اسامی را یاد بگیرید. صرفا سعی کنید با کلیات موضوع آشنا شوید.

 

روش صحیح مطالعه کنکور سراسری | نقشه راه را ترسیم کنید (سوال کردن)

بعد از اینکه یک مطالعه کلی از مطالب داشتید، برای خودتان به این سوالات پاسخ دهید. موضوع اصلی این مطلب چیست؟ قرار است چه چیزهایی راجع به موضوع اصلی یاد بگیریم؟ کلیاتی که از مطلب فهمیده اید را یکبار با خودتان مرور کنید.

تا این مرحله شما می بایست یک آشنایی نسبی با مطالب پیدا کرده باشید و بدانید که در این مطلب قرار است چه چیزهایی را یاد بگیرید. کلیات موضوع باید در ذهنتان به خوبی نقش پیدا کرده باشد تا بتوانید به سراغ جزییات و حفظ  کردن نکات بروید. 

 

یکبار دیگر، با دقت بیشتر (خواندن)

در این روش صحیح مطالعه کنکور سراسری، نوبت آن رسیده که با دقت بیشتری مطالب را بررسی کنید. یکبار دیگر شروع به مطالعه کنید، زیر نکات مهم خط بکشید، جزئیات را بادقت حفظ کنید و اگر لازم می دانید نکاتی را داخل متن کتاب یادداشت کنید. این مرحله اصلی ترین بخش مطالعه است؛ در نتیجه سعی کنید به خوبی از پس انجام آن بربیایید.

بخوانید: منابع کنکور سراسری 1402

 

روش صحیح مطالعه کنکور سراسری | توقف کنید (به خود پس دادن)

پیش از اینکه کل حجم در نظر گرفته شده بر اساس برنامه ریزی تان را مطالعه کردید، در برخی از قسمت ها توقف کنید. آنچه خوانده اید را یکبار برای خودتان توضیح دهید. سعی کنید یاد گرفته هایتان را تثبیت کنید. در صورتی که آنچه خوانده اید را به خوبی فهمیده اید، به سراغ مطالعه سایر بخش ها بروید.

 

 

از خودتان امتحان بگیرید (آزمون)

وقتی با روش بالا، کل مطلب را مطالعه کردید، یک بار از خودتان بخواهید که هرچه یاد گرفته اید را بیان کنید. سپس با کتاب درسی بررسی کنید و ببینید که آیا قسمتی را جا نینداخته اید؟ در این قسمت می توانید به جای مرور مجدد، سوالات آخر فصل را بررسی کنید و ببینید که آیا می توانید به آنها جواب دهید یا خیر.

بخوانید: تست زنی شانسی

 

روش صحیح مطالعه کنکور سراسری 1404 | راهکارهای مناسب

در هنگام مطالعه مباحث کنکور و استفاده از روش صحیح مطالعه کنکور باید از راهکارهای صحیح مطالعه نیز اطلاع داشته باشید چراکه در غیر این صورت ممکن است بخش زیادی از مباحث را از دست بدهید و بازدهی تان کاهش پیدا کند. برخی از راهکارهای مناسب مطالعه کنکور ۱۴۰۴ به شرح موارد زیر هستند.

 

ارتباط ها را پیدا کنید

یک مطالعه در صورتی تبدیل به یک یادگیری عمیق می شود که شما بتوانید میان موضوعات مختلف ارتباط برقرار کنید. در غیر این صورت شما صرفا تعدادی محفوظات جدا از هم را در ذهنتان دارید که دیر یا زود فراموش می شوند. سعی کنید بین بخش های مختلف مطالبی که خوانده اید یک ربط منطقی پیدا کنید. چرا نویسنده آن ها را در کنار هم آورده است؟ پس از پیدا کردن ارتباط ها انسجام مطالب در ذهن تان افزایش یافته و یادگیری بهتر انجام می شود.

 

خلاصه کنید

خلاصه نویسی راهکاری از روش صحیح مطالعه کنکور سراسری است که اگر به درستی استفاده شود، می تواند فرایند مطالعه را تا حد زیادی بهبود ببخشد اما اگر به شکل صحیح از آن استفاده نکنید، صرفا بخش زیادی از وقت شما را از بین می برد. برای خلاصه نویسی سعی کنید، مطالب را به شکل خلاصه، موردی و تیترهای مهم مشخص کنید. اگر قرار است نوشته های کتاب را یکبار دیگر از اول بنویسید، سعی کنید داخل کتاب علامت گذاری کنید.

به علاوه معمولا توصیه می شود که در اولین مرتبه از مطالعه یک موضوع، خلاصه نویسی را انجام ندهید. این کار را به دفعات دیگری که برای مرور مطالب آماده می شوید بسپارید. زیرا در این زمان ها تسلط تان روی مطالب بالاتر رفته و خلاصه نویسی زمان کمتری از شما می گیرد.

 

مرورهای مناسب

شرط اینکه یک موضوع جدید وارد حافظه بلندمدت شده و برای همیشه باقی بماند، این است که در زمان های مناسب آن را مرور کنید. مرورها گاهی اوقات می بایست به صورت مطالعه مجدد و گاهی اوقات باید به صورت حل تمرین و تست زنی باشد. کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی مناسب، به شما در ارتباط با زمان های لازم برای مرور و شیوه های مناسب مرور، کمک خواهد کرد.

بخوانید: شیوه های صحیح تست زنی

 

روش صحیح مطالعه کنکور سراسری | حل سوال و تمرین

پس از مطالعه هر یک از مباحث کتاب، به سراغ حل تمرین و تست های تالیفی مربوط به آن بروید. با تست زدن می توانید یک آزمون کوچک از خود گرفته و از یادگیری مطالب مطمئن شوید. علاوه بر این مطالب آموخته شده نیز در ذهن تان تثبیت شده و با سهولت بیشتری می توانید آن ها را به یاد بیاورید.

 

شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری | از حفظ گفتن مطالب

یکی دیگر از راهکارهای مناسب در شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری این است که پس از مطالعه هر مبحث، مطالب را از حفظ برای خود تکار کنید. این کار یک نوع تمرین برای ذهن است و علاوه بر تقویت ذهن خود می توانید از یادگیری و حفظ مطالب مطمئن شده و در صورت مشکل در برخی از بخش ها، آن ها را شناسایی کرده و مجددا مطالعه نمایید. 

 

یافتن منابع مناسب

یکی دیگر از مهم ترین روش صحیح مطالعه کنکور سراسری ۱۴۰۴ این است که حتما از بهترین منابع مطلع بوده و با ستفاده از آن ها دروس را مطالعه کنید. منابع کنکور نادرست باعث اتلاف وقت، سردرگمی و یاس و ناامیدی شما خواهند شد. پس قبل مطالعه با کمک گرفتن از مشاوران و متخصصان حوزه تحصیلی، بهترین منابع کنکور را شناسایی کرده و به مطالعه آن ها بپردازید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

افزایش سرعت تست زنی

در هنگام مطالعه مباحث با استفاده از شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری، حتما به سرعت تست زنی خود توجه داشته باشید و سعی کنید که سرعت خود را افزایش دهید. از دیگر روش های مربوط به تست زنی مثل رد خطا نیز اطلاع کسب کرده و از این طریق زمان خود را در جلسه آزمون مدیریت نمایید. 

 

شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری 1404 | موارد ممنوعه

برای اینکه مطالعه موفقی داشته باشید، علاوه براینکه برخی راهکارها را باید انجام دهید، بعضی کارها را نباید انجام دهید. بسیاری از داوطلبان کنکور دچار این اشتباهات می شوند و در نتیجه مشکلات زیادی را برای خود به وجود می آورند. برخی از موارد ممنوعه در روش صحیح مطالعه کنکور سراسری به شرح موارد زیر می باشد. 

 

مطالعه طولانی

مدت زمان مطالعه شما باید بین یک ساعت و نیم تا نهایتا دو ساعت باشد و پس از آن می بایست حداقل یک ربع را برای استراحت در نظر بگیرید. در غیر این صورت ذهن شما خسته شده و کیفیت مطالعه پایین می آید. مطالعه طولانی همچنین می توانید به فرسودگی و افسردگی در طول مدت آمادگی کنکور تبدیل شود پس به هیچ عنوان در روش صحیح مطالعه کنکور سراسری، از اصلاح آن غافل نشوید. 

 

شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری | تمرکز تقسیم شده

در هنگام مطالعه از انجام کارهای دیگری مثل چک کردن تلفن همراه، نگاه کردن به تلویزیون، گوش دادن موسیقی یا هرکار دیگری بپرهیزید. انجام هرکار دیگری در کنار مطالعه به این معناست که شما از مغزتان می خواهید توجه خود را علاوه بر درس به موضوعات دیگری نیز اختصاص دهد. در نتیجه سرعت یادگیری پایین می آید یا مطالبی که مطالعه می کنید با مطالبی که از کارهای دیگر وارد مغزتان می شود، اختلال پیدا می کند.

 

شب بیداری

یک عادت بسیار اشتباه در روش صحیح مطالعه کنکور سراسری، بیدار ماندن شبانه برای مطالعه است. مغز شما علاوه بر اینکه زمانی را برای یادگیری احتیاج دارد، به زمانی برای استراحت و تثبیت مطالب آموخته شده هم نیاز دارد. در صورتی که استراحت و خواب کافی را از ذهنتان دریغ کنید، احتمالا برخی مطالب را فراموش خواهید کرد و یا قدرت تمرکز شما کاهش پیدا می کند.

برخی از داوطلبان کنکور در شب بازدهی بیشتری دارند اما در هر حال این داوطلبان نیز باید با کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی به نجوی برنامه ریزی کنند که زمان هایی را در شب برای خواب و استراحت کافی داشته باشند و در غیر این صورت ذهن دچار خستگی و فرسودگی خواهد شد. 

بخوانید: بهترین شیوه تست زنی کنکور سراسری

 

مطالعه بدون برنامه ریزی

برخی از داوطلبان بدون هیچ برنامه ریزی شروع به مطالعه مباحث درسی می کنند که این یکی از بزرگ ترین اشتباهات در شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری می باشد. برنامه ریزی اولین گام در مطالعه کنکور است و بدون داشتن برنامه صحیح در این مسیر سردرگم خواهید شد. برای داشتن برنامه ریزی صحیح بهتر است از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا با در نظر گرفتن اصول این کار بتوانید بهترین برنامه ریزی را با توجه به شرایط خود انجام دهید. 

 

شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری | کمک نگرفتن از مشاوران تحصیلی

و در نهایت اشتباه رایج دیگر در کنکور عدم مشورت با مشاوران و متخصصان حوزه تحصیلی است. توجه داشته باشید که در سال کنکور فرصتی برای کوشش و خطا ندارید و در غیر این صورت در این رقابت عقب خواهید افتاد. شما باید از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا بر اساس دانش و تجربه خود در این زمینه یاری تان کنند. 

 

مشاوره روش صحیح مطالعه کنکور سراسری

داوطلبان کنکور باید با استفاده از شیوه های صحیح مطالعاتی شروع با مطالعه مباحث نمایند تا در زمان محدودی که در اختیار دارند، بیشترین بازدهی را داشته باشند. علاوه بر شیوه ای صحیح، اشتباهات پرتکراری نیز بین داوطلبان دیده می شود که باید از آن ها مطلع بوده و در جهت رفع آن ها اقدام نمایند. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه روش صحیح مطالعه کنکور سراسری ۱۴۰۴ برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی  دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های صحیح مطالعه کنکور 1404 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

 سوالات متداول

  1. روش صحیح مطالعه کنکور سراسری چیست؟

    در متن مقاله به طور کامل در مورد شیوه های صحیح مطالعه کنکور سراسری توضیح داده شده است. 

  2. مدت زمان هر تایم مطالعه چقدر باید باشد؟

    این میزان با توجه به آمادگی شما برای مطالعه مشخص می شود. بین 45 دقیقه برای کسانی که به سرعت حواسشان پرت می شود، تا دو ساعت برای افرادی که می توانند طولانی مدت و بدون خستگی مشغول مطالعه باشند در نظر گرفته می شود. با این حال از نظر بیشتر روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی، بهتر است پس از هر یک ساعت و نیم مطالعه، زمانی را استراحت کنید

  3. چرا شب بیداری، کیفیت مطالعه را کاهش می دهد؟

    خواب شبانه برای تثبیت مطالبی که یاد گرفته اید، بسیار لازم است. همچنین خستگی توانایی تمرکز شما را کاهش می دهد. در نتیجه بهتر است خواب کافی را در برنامه مطالعاتی خود لحاظ کنید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :91005066-021

دانتل بهترین پاسخ برای مشکلات تحصیلی شما ...

 

منبع: روش صحیح مطالعه کنکور

  • ۰۳/۰۶/۳۰
  • dun tel

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی